http://2.bp.blogspot.com/_NGLN8-IACTs/SijSRbw-RKI/AAAAAAAAPTg/p_dhS5RrDLk/s1600/blue1.gif

Tuesday, March 2, 2010

ETIKA PROFESSIONAL 'sinopsis lakonan'

seorang arkitek muda yang bernama khairil telah didesak oleh bapa mertuanya supaya meluluskan projek perumahan kondominium bertaraf 5 bintang milik bapa mertuanya biarpun diperiksa bahawa bangunan tersebut tidak mencukupi syarat untuk diluluskan tetapi En.Khairil menerima permintaan bapa mentuanya setelah diberitahu akan mendapat 10% keuntungan dari projek berkenaan.
selepas beberapa bulan kondominium tersebut diduduki, terjadi bencana yang dasyat dan mengorbankan ramai penghuni kondominium tersebut disebabkan berlaku keruntuhan yang besar secara tiba-tiba.setelah kejadian tersebut arkitek dan kontraktor terbabit di dakwah di mahkamah dan berlaku sesi yang amat sengit dalam hujah-hujah antara peguam belah dan peguam penuntut keadilan. peguam belah tersebut juga telah melakukan kesalahan etika kerana masih menerima arkitek dan kontraktor berkenaan walaupun diketahui bersalah selepas menyelidik kerana diberikan ganjaran yang amat lumayan. peguam dakwah juga telah disumbat dengan rasuah dengan nilai yang lumayan.
pada akhir cerita, selepas hakim meneliti bukti-bukti dan hujah-hujah yang telah terkumpul arkitek dan kontraktor berkenaan telah didapati tidak bersalah dan dibebaskan.

watak-watak yang terlibat :
Al adil Bin Datu Majid sebagai suara latar dan peguam keadilan
Khairil Omar Bhasa sebagai Arkitek
Sarippuddin sakka sebagai kontraktor jahat
Zul Azrai sebagai Sarjan Misai dan Penolong arkitek
Zulkarnaen bin Maksum sebagai hakim dan wartawan
muhammad Faeez sebagai peguam belah dan wartawan

No comments:

Post a Comment